Tuesday 6 December 2016

~ KUNJUNGI TEMPAT MENARIK DI KUALA TERENGGANU ~

PASAR BESAR KEDAI PAYANG 
  • ๐Ÿ’œPasar Besar Kedai Payang merupakan salah satu tarikan pelancong di negeri ini.  Terdiri dari sebuah  Kompleks Bangunan dua tingkat di tebing sungai Terengganu.  Lokasinya yang strategik di muara sungai ini menjadikan pasar ini sentiasa sibuk sejak dari dahulu hinggalah kini.
  • ๐Ÿ’œNamanya yang unik.....'Kedai Payang', adalah dikatakan diperolehi daripada nama sejenis perahu  yang sering digunakan oleh nelayan di negeri Terengganu sejak dahulu lagi iaitu perahu payang. 
  • Hasil tangkapan ikan oleh nelayan di pasarkan di pasar ini yang kemudiannya terus mendapat nama Pasar Payang atau orang Terengganu sebut Kedai Payang.  Terdapat juga pendapat lain yang menyatakan nama Kedai Payang ini diperolehi daripada nama tempayan yang disebut dalam dialek Terengganu sebagai 'payang'.  Walau apapun namanya diberi, pasar utama di Kuala Terengganu ini tetap unik dan menarik dengan pelbagai jenis barangan yang diniagakan.
  • Terdapat barangan basah dan kering yang diniagakan di pasar ini.  Di antaranya seperti pelbagai jenis kain batek, kain sutera,  barangan tembaga dan besi, pakaian siap, kuih-muih, barangan runcit, periuk tanah liat, rempah-ratus, barang kemas dan bermacam-macam lagi....! Pendek kata semua barang ada di sini, hanya menunggu pelanggan sahaja!
  • Berhadapan dengan pasar ini berdiri megah Bazar Warisan yang menjadi 'keunikan 2 Kenali Terengganu!
  • yang wajib pergi kerana kebanyakan hasil kraftangan seperti patung ikon sabah, mutiara, dan bermacam-macam lagi boleh di dapati di kawasan pasar kraftangan ini.
  • Jom pakat mari Teganu! 






 MUZIUM DI LOSONG TERENGGANU

Muzium Negeri Terengganu yang dibina seperti istana kayu lama ini adalah antara muzium yang terbesar di Asia.
Idea membina muzium negeri ini bermula sejak tahun 1920-an lagi kerana pihak kerajaan ketiadaan tempat untuk menyimpan Batu Bersurat. Ketiadaan muzium negeri ini telah menyebabkan Batu Bersurat yang ditemui terpaksa dihantar dan disimpan di Muzium Raffles, Singapura.
Hasrat membinanya walau bagaimanapun hanya tertunai pada tahun 1996 apabila ianya dirasmikan atas tapak seluas 27 hektar di Bukit Losong, Kuala Terengganu.

Apa Ada di Muzium Terengganu?

Muzium ini mempunyai 4 buah blok bangunan muzium utama, sebuah muzium maritim serta 5 buah rumah tradisional di perkarangannya.
Di dalam blok bangunan muzium utama terdapat 7 Galeri iaitu Galeri Islam, Galeri Tekstil, Galeri DiRaja, Galeri Sejarah, Galeri Kraf, Galeri Pertroleum dan Galeri Ilmu Kejadian.
Di bahagian Muzium Maritim pula terdapat 2 galeri, iaitu Galeri Perikanan dan Taman Laut serta Galeri Pelayaran dan Perdagangan.

Muzium Terengganu Berhantu?

Muzium besar ini sering dikatakan berhantu. Ada yang mengatakan kerana rumah-rumah lama di perkarangan muzium, dan ada pula yang mengatakan ianya berhantu kerana kompleks muzium terlalu luas, dan kekurangan pengunjung.
Kisah ini dinafikan pihak muzium. Akan tetapi jika anda membawa anak kecil, jangan biarkan mereka berlari-lari di kompleks muzium pada waktu tengah hari tanpa pengawasan.

Harga Tiket Muzium

Warga Negara Malaysia
Dewasa : RM 5 (~$1.51)
Kanak-Kanak : RM 2 (~$0.6)
Kanak-kanak bawah umur 7 tahun masuk percuma

Pelancong Asing
Dewasa = RM 15 (~$4.52)
Kanak-kanak = RM 10 (~$3.01)

Cara Ke Muzium Negeri Terengganu

Bas – Naik bas Muzium/Losong dari Perhentian Bas MBKT. Masa perjalanan 15 minit.๐Ÿ˜๐Ÿ˜Ž


 KAMPUNG CHINA @ CHINA TOWN



Melalui satu kawasan kecil yang mempunyai struktur bangunan lama dan beberapa kemudahan yang kelihatan antik di bandar Kuala Terengganu pasti mengujakan anda. Terasa seperti berada di negara Cina pada zaman dahulu pula. Nyaman dan tenang. Itulah dia, Kampung Cina atau Chinatown yang terletak di Kuala Terengganu iaitu di pinggir Pulau Warisan. Jika hendak ke Pulai Warisan, anda pasti akan melalui Kampung Cina ini.
Kenapa di panggil Kampung Cina? Sebenarnya, kaum Cina sudah lama menetap di sini. Dipercayai sejak 300 tahun dahulu di mana mereka mula bertapak untuk menjalankan perniagaan terawal di Malaysia. Sehingga hari ini, sudah banyak generasi turun temurun yang mendiami kawasan ini.

Chinatown ini mempunyai pelbagai kemudahan seperti kedai cenderamata, kedai kopi, pejabat, kedai pakaian, restoran dan pelbagai lagi. Kesemua yang terdapat disini masih mengelakan tradisi warisan Cina terdahulu. Anda boleh melalui Chinatown samaada dengan menaiki kereta, beca mahupun berjalan kaki. Sedikan duit syiling untuk parkir kenderaan anda.

Jika berada di sini, perhatikalan keunikan struktur bangunan lama yang masih elok dan antik. Bagi peminat fotogari, tempat ini memang sangat sesuai untuk mengasah bakat anda. Carilah objek-objek atau rumah yang ‘oldgreen’ yang boleh dijadikan subjek fotographi anda. Antaranya ialah pondok telefon antik, sendal kunci antik, pintu dan banyak lagi.

Jika ada kesempatan semasa bercuti di Terengganu, singgalah di di Chinatown kerena peninggalan sejarah dan khazanah kaum Cina dahulu masih utuh dan dijaga rapi untuk tatapan generasi akan datang. Buat anda yang meminati sejarah dan senibina lama, Chinatown pasti tidak menghampakan anda.

Tip ChinaTown

  • Waktu sesuai berkunjung adalah pada waktu pagi di mana penduduk cina dan penduduk setempat baru melulakan kehidupan harian dan pagi masa yang sesuai untuk fotograpi. waktu petang juga sesuai kerana anda boleh terus ke Pulau warisan untuk menimatai pemandangan pulai buatan manusia.
  • Tempat ini sangat sesuai untuk fotografi. Perhatikan senibina dan objek antik lama yang terdapat di sini.


Bukit Puteri, TERENGGANU * antara Lagenda dan Sejarah.








BUKIT Puteri yang terletak berhampiran Taman Shahbandar di Kuala Terengganu mempunyai kisah yang tersendiri antaranya ialah ada yang menyatakan bukit itu adalah tempat tinggal kerajaan puteri bunian yang menjadi tempat penduduk meminjamkan peralatan untuk mengadakan jamuan ataupun kenduri antaranya ialah sudu, pisau dan pinggang mangkok.
Bagaimanapun puteri bunian itu meninggalkan Bukit Puteri kerana ada pihak yang memimjamkan barangan itu tetapi tidak memulangkan semula menyebabkan puteri bunian itu merajuk dan mencari tempat lain untuk meneruskan kehidupannya membantu menusia dan selepas itu Bukit Puteri tidak lagi menjadi tumpuan orang ramai pada masa itu.

Selain itu, menurut sejarah, bukit itu dibuka oleh puak dari Johor yang bernama Tuk Raja Menteri. Beliau datang ke Terengganu untuk menabalkan Sultan Zainal Abidin I sebagai Sultan Terengganu yang pertama Monument sejarah serta bahan-bahan artifak yang ditemui termasuklah Genta ( sebiji loceng besar), Meriam Beranak ( sejenis meriam), rumah api lama, dan tanah perkuburan lama.



Ia merangkumi kawasan seluas 658 hektar dan ketinggiannya adalah 200 meter pada paras laut. Meriam beranak ialah meriam yang mempunyai satu meriam utama dan terdapat beberapa meriam kecil berhampirannya dan mempunyai ukuran berbeza antara satu sama lain. Meriam yang berukuran besar dikatakan ibu kepada meriam yang kecil-kecil itu.

Rumah api pula bertujuan untuk pedoman atau panduan kepada pelaut untuk memasuki pelabuhan Kuala Terengganu. Ketinggiannya ialah kira-kira 10 meter dan lebih dkenali sebagai “Tanda Kuala Negeri”. Di atas Bukit Puteri itu juga, terdapat kawasan tanah perkuburan pembesar Melayu ketika itu antaranya ialah kubur Syed Yasin Akil Muhammad yang lahir di Sumatera, Indonesia, keluarganya berasal dari Timur Tengah dan datang ke Terengganu, berkahwin dengan Che Siti, anakanda Sultan Zainal Abidin 1.

Terdapat juga rumah genta yang memuatkan genta yang dibuat pada zaman pemerintahan Sultan Zainal Abidin ke 2 dalam tahun 1326H (1908M). Genta ini digunakan untuk memasyurkan sesuatu bencana seperti kebakaran dan serangan musuh.

Ukuran lilitan genta ini ialah 228 sentimeter dan tingginya 78 sentimeter. Menurut sejarah, pada tahun 1830, berlaku satu perebutan kuasa melibatkan dua kerabat diraja Terengganu iaitu Tengku Mansur,Sultan Terengganu yang menganugerahkan pangkat Sultan Mansur Syah II dan Tengku Umar, menjadi Yang Dipertuan Besar.

Tengku Umar membina Kubu di atas puncak Bukit Puteri sebagai pertahanan. Kubu ini dibina oleh batu bata dan simen bersama madu,limau dan putih telur.

Walau bagaimanapun, Bukit Puteri telah ditawan oleh Sultan Mansur Syah II. Tengku Umar telah dipaksa untuk lari ke Besut. Bukit Puteri kemudiaanya berada dibawah pengawalan Sultan Muhammad I. Beliau yang menggantikan tahta ketika Sultan Mansur Shah II mangkat. Walau bagaimanapun, Sultan Mahmud tidak mampu mempertahankan Bukit Puteri ketika ia diserang oleh tentera Tengku Umar. Akhirnya, Tengku Umar berjaya menakluki Bukit Puteri semula.

Beberapa artifak sejarah masih wujud di Bukit Puteri sehingga kini. Antaranya adalah seperti loceng besar, meriam, tiang bendera, rumah api, kubur dan dinding pertahanan.

Bagaimanapun, pada suatu masa dahulu, terdapat banyak meriam di Bukit Puteri. Meriam tersebut dipercayai berasal dari Spain,Portugal dan Tanah Melayu. Mereka menamakannya sebagai Seri Jamlor, Seri Buih,Seri Johor dan Laila Majnun. Loceng masih ada sehingga sekarang.Ia diperbuat daripada tembaga kuning.

Lilitan dan tingginya adalah 228 sentimeter dan beratnya adalah 175 kilogram.Loceng tersebut berbunyi apabila berlaku rompakan,kebakaran atau kawasan diceroboh oleh musuh. Mereka mempercayai bahawa loceng itu dijaga oleh seorang budak lelaki dari kerabat diraja.

Budak lelaki itu membunyikan loceng jika ada apa-apa kecemasan atau bencana alam melanda. Selain itu, dipercayai juga terdapat sebuah gua yang dikenali sebagai gua Puteri boleh ditemui disini. Ia digunakan sebagai tempat menyimpan serbuk senjata, batu dan peluru besi.

Tiang bendera yang terdapat di puncak Bukit Kiara digunakan untuk mengibarkan bendera diraja ketika terdapat majlis rasmi diadakan. Tinggi tiang bendera tersebut adalah kira-kira 18 meter. Rumah api pula terletak di puncak Bukit Puteri dan berfungsi sebagai panduan kepada nelayan dan kelasi kapal yang melintasi Kuala Sungai Terengganu.

Ketika Tengku Umar memerintah, baginda membina sebuah istana yang bernama Green Palace di kaki Bukit Puteri.tetapi istana tersebut telah hangus terbakar pada tahun 1882. Baginda membina semula istana baru berhampiran kawsan Green Palace tersebut.Ia dinamakan sebagai Istana Maziah dan masih wujud hingga kini.

Kini, Bukit Puteri dijadikan kawasan tumpuan pelancong dalam dan luar ke Terengganu, sebuah bazar perniagaan dibina di bawah Bukit Puteri yang dinamakan Bazar Warisan. Orang ramai boleh menaiki Bukit Puteri melalui bazar itu. Pemandangan indah sekitar bandar Kuala Terengganu dan muara Sungai Terengganu dapat dilihat dengan jelas di atas bukit itu.




TAMAN TAMADUN ISLAM @ MASJID KRISTAL TERENGGANU




Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu ini adalah taman tema bercirikan Islam yang pertama di dunia.

Jika anda meminati seni rekabentuk serta kebudayaan Islam, serta tidak kisah dengan harga tiket yang tinggi, taman ini mungkin tempat bersiar-siar yang sesuai untuk anda.
Di kawasan ini terdapat 21 buah monumen yang dibina mengikut skala dari 1:1.7 hingga 1:22 berbanding dengan saiz bangunan asal. Hampir 70% proses pembinaan adalah hasil air tangan anak tempatan, dan hanya sedikit sahaja yanga menggunakan kepakaran luar negara.
Berikut adalah monumen-monumen yang boleh anda temui di sini:-
1. Masjid Abu Nasr Pasra dari Afghanistan
2. Masjid an-Nabawi dari Arab Saudi
3. Masjidil Haram dari Arab Saudi
4. Masjid Sultan Omar Syarif dari Brunie
5. Masjid Xian dari China
6. Taj Mahal dari India
7. Masjid Kuddus Mina dari Indonesia
8. Masjid Sheikh Lutfalla dari Iran
9. Masjid Besar Samara dari Iraq
10. Masjid Negara dari Malaysia
11. Masjid Mohamed Ali dari Mesir
12. Masjid Besar Agadez dari Nigeria
13. Masjid Badashi dari Pakistan
14. Kusah As Sakhra dari Palestine
15. Masjid Kul Sharif Tatarstan dari Russia
16. Masjid Al Hambra dari Sepanyol
17. Masjid Alepo Citadel dari Syria
18. Masjid Pusat Petani dari Thailand
19. Masjid Qairawan dari Tunisia
20. Tugu Kompleks Suleyman dari Turki
21. Menara Kalyan dai Uzbekistan

Nota Pengunjung

Sebenarnya kawasan ini terbahagi kepada dua bahagian utama, iaitu zon awam serta zon taman monumen.
Di zon awam anda tidak perlu membayar tiket, dan anda boleh melawat ke Masjid Kristal. Anda hanya perlu membayar tiket jika anda ingin ke taman monumen.

Harga Tiket

Dewasa: RM 21.20 (~€4.46) Kanak-kanak: RM 15.90 (~€3.34) Bukan Warganegara: RM 20 (~€4.2)

Layari website ini :  http://www.tti.com.my/rates-hours









Santuari kelah di Tasik Kenyir iaitu terletak di Sungai Petang telah menarik perhatian aku untuk berkunjung ke Tasik Kenyir satu hari nanti. Terus terang bila aku Google berkenaan Sentuari Kelah Tasik Kenyir dan cerita berkenaan beribu-ribu ikan kelah yang jinak datang menyerbu membuatkan hatiku melonjak-lonjak ingin merasai pengalaman itu sendiri.

Santuari kelah di Sungai Petang terletak kira-kira 21 KM dari Pangkalan Gawi ( pintu masuk utama Tasik Kenyir ). Kalau naik bot laju perjalanan lebih kurang 40minit dan lebih kurang 16KM dari Empangan Hidroelektrik Sultan Mahmud (Jenagor). Sekiranya berpeluang ke pusat ini pengunjung pasti terpengun melihat beribu-ribu kelah di sungai yang jernih airnya dan boleh dilihat malah ikan-ikan ini tidak berganjak walaupun menyedari kehadiran manusia. Ikan-ikan Kelah ini seolah-olah menanti pengunjung menghulurkan juadah kegemaran iaitu 'Pelet' ikan.



Kalau dah melihat sahaja tanpa berpeluang bermanja dan bersentuh dengan ikan kelah yang banyak tu memang tak sah erk. Jadi jangan kedekut sangat untuk membeli pelet (makanan ikan) untuk ditabur kepada mereka. Dalam masa beberapa saat beribu ikan kelah akan berebut memakan pelet yang ditabur dipermukaan sungai. Kalau nak merasa kena kerumuni Ikan Kelah ini cubalah untuk turun ke dalam sungai. Pasti akan merasai pengalaman yang tak mungkin akan dilupakan sampai bila-bila.

Kawasan sentuari ini adalah dilindungi bagi memastikan kawasan pemuliharaan ini tidak diganggu serta di ancam kepupusan kesan aktiviti manusia. Jadi kawasan ini dilarang memancing atau menangkap ikan walau macam mana sekalipun. Jadi sesiapa berniat nak memancing atau menangkap ikan kelah disini harap lupakan sahaja niat tu. Walaubagaimanpun Tasik Kenyir terdapat banyak kawasan memancing yang disediakan. Janganlah merajuk plak tak nak datang Tasik Kenyir, sebab ikan di Tasik Kenyir seperti Toman, Patin malahan Kelah juga sedia merangut umpan pemancing. Sekarang ini aku berkira-kira untuk merasai sendiri pengalaman memberi makan Raja Air Tawar ini di samping memancing Toman di Tasik Kenyir. Kepada sesiapa yang belum pernah datang ke Sentuari Kelah Sungai Petang marilah ramai-ramai kita berkunjung ke Tasik Kenyir. Sesiapa yang ingin menginap di sini bolehlah menghubungi resort berikut:-

Petang Island Resort
kenyirlake.com
77A Jalan Sultan Sulaiman,
20000 Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia.
Tel : 609-6262020 Fax : 609-6262022 Email
sales@kenyirlake.com

Tempat-Tempat Menarik di Tasik Kenyir

Tasik kenyir menjanjikan banyak tempat-tempat yang menarik untuk dilawati. Antaranya ialah:
Santuari Kelah di Sungai Petang
Santuari Kelah Sungai Petang adalah tempat pemuliharaan ikan kelah yang terletak di dalam kawasan Tasik Kenyir. Jarak perjalanan ke santuari ini dari Pengkalan Gawi mengambil masa 40 minit menggunakan bot laju.


Air Terjun
Antara tarikan utama juga di Tasik Kenyir adalah air terjun air terjun. Ada 5 lokasi air terjun yang popular disini iaitu Air Terjun Lasir, Air Terjun Saok, Air Terjun Tembat, Air Terjun Sungai Buweh dan Lata Terap.

Air Terjun Lasir adalah salah satu air terjun paling terkenal, kerana ketinggiannya mencecah 500 kaki.

Gua Bewah dan Gua Taat
Selain itu ada juga beberapa gua yang menjadi tarikan di Tasik Kenyir. Antaranya Gua Bewah dan Gua Taat. Di sini, para pengkaji sejarah telah menemui tinggalan sejarah dari zaman pra sejarah seperti rangka manusia, senjata dan peralatan memasak purba.


Gunung Gagau
Jika anda suka mendaki, Gunung Gagau mungkin tempat sesuai untuk anda melepaskan ketagihan. Apabila tiba di puncak, anda dapat menikmati pemandangan tiga buah negeri –Terengganu, Kelantan dan Pahang.


Taman Herba di Pulau Sah Kecil
Jika anda sukakan sayuran serta herba, anda boleh ke Taman Herba Tasik Kenyir. Terletak di Pulau Sah Kecil, anda perlu menaiki bot laju selama 15 minit dari Pengkalan Gawi.

Tapi awas. Bersedialah dengan kasut yang baik kerana taman ini luasnya lebih 15 hektar, dan terdapat lebih 26,000 pokok herba untuk anda lihat dan kaji.

Memancing
Untuk kaki pancing, Tasik Kenyir adalah syurga ikan air tawar. Antara spesies ikan air tawar yang boleh dipancing disini adalah toman, baung, sebarau, sehinggalah kepada kelisa.

Dan lokasi terkenal kaki pancing adalah di kawasan Sungai Cacing, Sungai Tembat dan Sungai Leban.

Taman Burung
Terdapat juga disini Taman Burung yang dihuni oleh pelbagai spesies burung dengan berkonsepkan langit terbuka tanpa jaring. Anda berpeluang untuk memberi makan kepada burung-burung disini.


Aktiviti Berkhemah
Di Tasik Kenyir juga sesuai dijalankan aktivti perkhemahan. Berikut adalah beberapa tapak perkhemahan yang disediakan disini.

Tapak perkhemahan Gunung Lawit
Tapak Perkhemahan Pulau Poh
Tapak Perkhemahan Pengkalan Gawi
Tapak Perkhemahan Lasir
Tapak Perkhemahan Saok
Tapak Perkhemahan Pulau Petang
Tapak Perkhemahan Tanjung Bewah
Tapak perkhemahan Sg. Cicir/ Perpek


Sukan Air
Jika anda sukakan aktiviti lasak, atau sukan air, jangan risau. Di sini anda juga boleh menunggang jet ski, kayak, kenu, bersampan atau berakit. Untuk menginap, anda boleh tidur di rumah bot.

Cara untuk ke Tasik Kenyir

Jalan masuk ke Tasik Kenyir adalah melalui Pengkalan Gawi dan Jenagor.
Jika dari Kuala Lumpur, ikut panduan ini.
Lebuhraya Pantai Timur – Lebuhraya Jerangau-Jabor – Bandar Al Muktafi Billah Shah – Kuala Berang (kira-kira 413 km )
atau
Kuala Lumpur – Bentong – Kuala Lipis – Gua Musang ( kira-kira 200 km )
Gua Musang – Felda Aring – Pengkalan Gawi , Tasik Kenyir ( kira -kira 159 km)

Pakej ke Tasik Kenyir

Kebanyakan mereka yang ingin datang ke sini akan menempah pakej terlebih dahulu. Pastikan anda menghubungi operator yang berdaftar untuk menempah pakej anda.

Kompleks Kraf Noor Arfa Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya.

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya.

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya.

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya.

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef



Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef

Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef

Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef

Kompleks Kraf Noor Arfa dirasmikan oleh Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 27 Jun.2008. Kompleks Kraf Noor Arfa yang berharga RM 7 juta ini mula dibuka pada 1 Januari 2008 di kawasan seluas 2.5 hektar. Kompleks ini dibina dengan bercirikan Rumah Tradisional Terengganu dan kehalusan seni ukiran tradisional berbentuk bunga di setiap hujung bumbung bangunannya. Noor Arfa kini berjaya menghasilkan kira-kira 200 produk berjenama sendiri yang berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan. Noor Arfa juga mencipta sejarah apabila tercatat di dalam Malaysian Book of Record sebagai pengeluar batik komersial yang terbesar di negara ini. Selain Kompeks Kraf dan kilang sendiri di Cendering, Noor Arfa turut mempunyai enam buah cawangan jualan iaitu di Shah Alam, Melaka, Alor Star, Kemaman, Pahang dan Pulau Pinang serta empat francais di Petaling Jaya, Perak, Kuala Lumpur dan Sabah. Noor Arfa turut mempunyai butik di London, Los Angeles dan Miami. Selain membeli pelbagai barang kraf, pelancong yang berkunjung ke kompleks ini akan dapat melihat sendiri penghasilan produk-produk tersebut. Para pengusaha kraf seperti batik, songket, anyaman, ukiran kayu yang berminat untuk memasarkan produk mereka juga dipelawa untuk beroperasi di kompleks ini. Pembinaan Kompleks Kraf Noor Arfa ini bukan sahaja mampu memajukan industri kraf negara malah dapat meningkatkan lagi kedatangan pelancong ke Negeri Terengganu. Sejarah Noor Arfa Batek Noor Arfa Batek ditubuhkan pada tahun 1980 di Terengganu selepas beberapa tahun membuka sebuah bengkel kecil di belakang rumah dengan modal RM1000 dan tenaga kerja seramai dua orang. Nama Noor Arfa Batek ialah hasil singkatan nama Noor Hijerah dan suaminya Wan Mohd. Ariffin Wan Long. Noor Hijerah yang berasal dari Langgar, Kedah pernah mengikuti kursus kraftangan dan batik di Lembaga Kemajuan Kraftangan Malaysia (LKKM) cawangan Kota Bharu, Kelantan pada akhir tahun 1970-an. Ketika itulah beliau bertemu dengan suaminya yang merupakan tenaga pengajar di LKKM. Noor Hijerah bertugas di LKKM selama hampir 6 bulan sebelum membuka perniagaan batik hasil dorongan dari suaminya. Pada peringkat awal perniagaan yang diusahakan dari rumah, beliau mencanting dan membuat sendiri frame sehinggalah ia mula dikenali ramai. Produk awal Noor Arfa Batek ialah Kaftan Batik. Pada masa itu ramai pengusaha lain memasarkan Batik Sarung, Batik Cop dan Batik Terap. Harga Batik Lukis yang mahal menyebabkan ianya hanya dijual di Kuala Lumpur dan dibeli oleh orang kenamaan. Beliau menjaja sendiri produk syarikat biarpun menghadapi pelbagai cabaran dan rintangan. Berkat kesabaran dan ketabahan dalam perniagaan, beliau dan suami berjaya sehingga muncul pengeluar dan pembekal batik terbesar negara. Hasil kejayaan ini tercatat dalam Malaysia Book Of Records. Alamat: Kompleks Kraf Noor Arfa (NACC) Lot 4153, Kawasan Perindustrian Cendering, 21080 Kuala Terengganu, Terengganu. Tel: 09-6179700 Faks: 09-6179701 Laman Web: http://www.noor-arfa.com.my Emel: nacc@noor-arfa.com.my Waktu Operasi: 9.00 am-10.00 pm

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8E

0 comments:

Post a Comment

 

HOMESTAY KUALA TERENGGANU BY MAHLIGAI Template by Ipietoon Cute Blog Design